
Proč žijí mladí lidé stále častěji na dluh? Velkou roli v tom hrají agresivní reklamy!
15. listopad 2017Ano, společnost to dělá sama sobě. Zástupci firem nechávají dělat takové reklamní kampaně, které (nejen) v mladých lidech budí dojem, že když právě tohle nebudou mít a právě takoví nebudou, stanou se outsidery. Nebudou in a ani cool a v podstatě si o ně nikdo ani kolo neopře. Ale abychom nebyli nespravedliví - jen o reklamách to není.
ReklamaFinanční negramotnost
Základním problémem u dnešních mladých lidí je ekonomická nevzdělanost. A nemyslíme tím absolvování ekonomické fakulty. Ale základní pravidla fungování trhu a peněz. Přestože se finanční gramotnost na školách už začala učit, stále ještě nedorostla generace, která je tou ekonomicky vzdělanou a zodpovědnou.
A to ani přes to, že na internetu je informací kvantum. A díky moderním technologiím je dnešní mladá generace na internetu napíchnutá pořád. Brouzdají však zcela jinde než na stránkách s ověřenými informacemi.
Příklad od rodičů? Není kde brát!
Rodiče dnešních mladých lidí ve věku od dvaceti do třiceti let jsou často také v podstatě netknutí základními pravidly hospodaření. Dětství a mládí strávili za socialistického režimu, kdy byl trh regulovaný a finančně bezpečný. Stát poskytoval bezúročné půjčky a dary, zajišťoval bydlení. Na trh směly jen prověřené výrobky a jejich životnost byla mnohonásobně delší, než je tomu u současných produktů (Evropská unie konečně chystá zakázat tzv. „kazítka" ve spotřebičích).
Z těchto důvodů nezvládají rodiče současných mladých lidí svým dětem předávat základní finanční gramotnosti. Sami ji neměli kde vzít a hlavně ji ve svém mládí nepotřebovali. A mnohdy i oni žijí ve finančních problémech. Takže když informace ohledně financí neposkytne škola, není v podstatě kde brát.
Spotřeba či investice? Srovnání nabídek? Pro mnohé cizí slova!
Není tedy výjimkou, když mladý člověk nezná rozdíly mezi spotřebou a investicí, což je hned po příjmech a výdajích druhý základní kámen, na kterém rodinný rozpočet musí stát. Spousta mladých například ani neví, že půjčky jsou poskytovány za různých podmínek.
Srovnání půjček je pro ně přímo španělskou vesnicí. A proto se stane, že podepíší ne zrovna výhodnou smlouvu. Přitom kdyby byli navštívili online srovnávač, mohli na současné půjčce ušetřit třeba i dvacet tisíc.
Mýtus o samostatnosti
Společnost v posledních letech tlačí na mladé lidi tím, že se musejí osamostatnit. Že je in bydlet ve vlastním bytě, že je in mít hned ve dvaceti domeček na vesnici. Jenže reklama už neinformuje o tom, kde má mladý člověk vzít další peníze nutné k běžnému životu.
Místo toho, aby se mladí osamostatňovali až v době, kdy jsou alespoň trochu zajištění, kdy mají stálého partnera a kdy vědí, kde opravdu chtějí bydlet, vrhají se do toho po hlavě. A aby toho nebylo málo, hned chtějí mít bydlení plně vybavené. Pokud na vybavení nevystačí hypotéka, přijde na řadu půjčka bez doložení příjmu, která poslouží jako další zdroj financování menších výdajů. I když, tohle je ještě ten lepší případ.
Mýtus o nutnosti mít všechno nové a hned
Konzum. To je další důvod častých dluhů u současné mladé generace. Někteří najeli na ještě západnější styl života, než ve kterém žije samotný západ. Konzum převálcoval již mnoho lidí a zcela jim převrátil životní hodnoty, které jsou slučitelné s udržitelným kvalitním životem.
Konzum v lidech vyvolává ohromnou netrpělivost ve spotřebě. U mladých lidí tak často přijde na řadu půjčka před výplatou jen proto, aby „dostáli" společenské nutnosti být ve všem in. A koupili věci, které ve skutečnosti nepotřebují. Tyhle půjčky ale přece mají sloužit zejména k řešení nenadálých událostí...
Na tomto vývoji mají velký podíl i ony agresivní reklamy, které lidem vnucují myšlenku, že kdo má mobil za méně než patnáct tisíc, ten jakoby nežil. Kdo nepije ty správné (a velmi drahé) nápoje, ať mezi lidi raději ani nechodí. A kdo nenosí to správné oblečení od světových značek, ten snad ať raději nechodí ani do školy. Spolužáci se mu totiž vysmějí.
U zaměstnavatele jako OSVČ
Velkým strašákem současnosti se stává zaměstnávání mladých lidí jako OSVČ. Zaměstnavatelům z toho plynou velké výhody, lidem pracujícím jako OSVČ částečně také. Ale základní výhoda klasického zaměstnaneckého poměru chybí - jistota práce a příjmu v dalších měsících. OSVČ totiž není klasicky zaměstnaná. Proto s ní zaměstnavatel může ukončit pracovní vztah kdykoliv a z jakéhokoliv důvodu.
Nezadluženým lidem to vadit nemusí. Ale ti, co mají půjčky, by měli situaci změnit. Buď regulérně podnikat a vybudovat si firmu, u které bude jistota příjmu stabilnější. Anebo se stát běžným zaměstnancem na pracovní smlouvu a bez živnostenského listu.
Mladí musejí vědět, že dluhy nejsou špatné. Ale že mají svá pravidla
Otázkou však zůstává, jakým způsobem tyto informace zprostředkovat mladým lidem, kteří už do školy nechodí a začali svůj aktivní a samostatný život. Od reklamních kampaní, které mladí lidé ochotně vnímají, to čekat nemůžeme. Tak že by třeba celebrity?
Hodnocení
Hodnocení: 3 hvězdiček / Hodnoceno: 2x
[Nahoru ↑]
Vložit komentář
Komentáře
Vaughn
středa, 23. únor 202222:35
Does your website have a contact page? I'm
having a tough time locating it but, I'd like to shoot you an e-mail.
I've got some ideas for your blog you might be interested in hearing.
Either way, great site and I look forward to seeing it grow
over time.
Co u nás hledáte?
abivia podvod airbank hypoteka airbank pujčka airbank spořící účet airbank cofidis klientská zona credit money creditsor podvod ecredit podvod ferratum stálý klient přihlášení hypotéka airbank jak napsat žádost o splatkový kalendar liška stavební spoření money now podvod perfect money podvod provident dlužníci a vymáhání půjčka bb recenze půjčka do výplaty pujčka na složenku půjčky na složenku seznam dlužníků k nahlédnutí zdarma soukromá osoba seznam dlužníků k nahlédnutí zdarma solus seznam dlužníků k nahlédnutí stavební spoření liška vzor žádosti o splátkový kalendář žádost o splátkový kalendář formulář vzor žádost o splátkový kalendář ossz vzor žádost o splátkový kalendář vzor zaplo půjčka podvodHints